ТОЗИ САЙТ ИЗПОЛЗВА БИСКВИТКИ. НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ

Сайтът "Момичетата от града" ООД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да научете повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Има думата Марина Василева, авторка на отвореното писмо на музикантите

Има думата Марина Василева, авторка на отвореното писмо на музикантите

Снимка: Евгени Димитров

Марина Василева се занимава с музикален мениджмънт, има и дългогодишен опит като рекламист и маркетинг експерт. Тя е член на управителния съвет на Брас Асоциация и координира част музикалните проекти от портфолиото й - BrazzViliDJ, The essential FUNK trombone, B.A.Combo, също така е сценарист на авторското радио предаване Brazz Jamboree, което се излъчва по радио Тангра, с водещ Вили Стоянов.

Марина Василева е част от инициативната работна група на независимия културен сектор, участва и в групата, която инициира създаването на професионален регистър за свободните артисти. Марина е автор на отвореното писмо до Бойко Борисов и Боил Банов. Беше и на срещата с премиера, след която публичното пространство се взриви.

От доста време тя жонглира през различните министерства и закони, в опит да се намери решение на този казус. Тя е най-подходящият човек, който може да разясни хаоса, който настъпи след справедливото искане на музикантите и хвърчащото обещание на Борисов.

Какво е реалното състояние на музикантите след старта на пандемията?

Марина Василева: Различно. Те са много разнообразна група. Част от тях имаха спестявания, които им помогнаха да минат малко по-безболезнено през този период. Други са буквално на предела на оцеляването, натрупали дългове и разчитащи на подкрепата на близки и приятели. Отчаяни, омерзени, забравени.

Част от музикантите успяха да канализират тези емоции и да насочат творческата си енергия в създаването на нова музика. Следете сцената, предвиждам сериозно количество нова авторска музика в следващите месеци. Други, притиснати от финансовата несигурност, се принудиха да започнат работа в други сфери. Опасенията ми за тази група са, че част от тях, дори с отварянето на сцените, ще предпочетат сигурността на редовната заплата и от това сцената ще загуби неимоверно.

Като автор на писмото, което беше придружено и с подписка, очаквахте ли толкова бърза реакция от страна Бoрисов? А от обществото? 

Марина Василева: Писмото и реакцията на премиера всъщност не са толкова близо във времето. Още по време на първия локдаун инициирахме серия от срещи с Министерство на културата, които доведоха до формирането на няколко работни групи, с външни експерти, които да консултират МК, в ситуация нова и абсолютно непозната за тях. Трябва да си дадем сметка, че независимият сектор и Министерство на културата като цяло в нормална ситуация нямат много допирни точки. Министерството не познаваше достатъчно добре независимия артист и неговата реалност.

Независимите от своя страна не познават административните порядки и функциите на министерството. Изобщо куп процеси забавени с години…

Една от работните групи имаше задача изработването на професионален регистър, с ясно заложени критерии, който да картографира сектора. До финализиране на регистъра не се стигна по ред причини – пореден локдаун, нова вълна напрежение, гласуване на централен бюджет, предстоящи избори и т.н. 

По време на втория локдаун се оказа, че музикалните изпълнители са единствените със забрана да упражняват дейността си. Със затварянето на заведенията им беше отнета и възможността за минималната глътка въздух, идваща с клубните участия. Тъй като представителите на сектора не попаднаха в нито една от съществуващите програми и мерки за компенсации, това доведе до нова среща с министър Банов. На тази среща потърсихме неговата подкрепа за организиране на среща с МИ и МТСП. Поискахме включване на самонаетите в текущите програми "Запази ме" и "Иновации и конкурентноспособност", както и социални помощи от Бюрото по труда, за лицата, които са под необлагаемия минимум.

Оказа се, че няма разработен механизъм в Министерство на икономиката за физически лица и административния път за промяна на текущите програми би отнел месеци.

От социалното министерство изявиха готовност за вписване на желаещите като безработни, в Бюрото по труда. Но предвид факта, че социалните помощи се дават за бъдещ, не за изминал период, с предстоящото "отваряне" на държавата мярката се оказа крайно нецелесъобразна.

Единственото, което постигнаха като решение на този казус ресорните министерства беше целево финансиране за музикалните изпълнители. Така се стигна до второто писмо до премиера. На което вече реакцията беше светкавична. Буквално на следващия ден бяхме извикани в Министерски съвет, където ни съобщиха, че са намерили начин за отпускане на целево финансиране към МК.

С краткия прес (информация до медиите – б.р.) пуснат от МС се разгоря и пожарът. Музикантите се напрегнаха излишно от неяснотите в съобщението, притиснати от финансовата несигурност започнаха да се питат

какъв е този митичен списък, как се влиза в него и кой ще получи въпросната подкрепа.

Обществото поде познатата песен с "паразитите", които не работят, но искат пари. И като цяло картината стана излишно грозна. 

Нито ще се раздават пари по списък, нито са само за "избрани". Финансирането ще бъде отпуснато към НФК, които имат вече разработен механизъм за разпределяне на средства. А "паразитите" са всъщност професията с най-дългото образование, което започва в ранна детска възраст, не приключва никога и изисква ежедневна самоподготовка. А преквалифицирането им освен, че е изключително трудно, остава огромна празнина, поради загубата на творчески ресурс и спецификата на дейността. 

Смятате ли, че цялата гилдия е "употребена" за целите на политическия пиар? 

Марина Василева: Разбирам защо се вижда като предизборен акт и защо има силна реакция. Всички сме безкрайно чувствителни на тази тема. Но за всички нас, които сме част от тези процеси през изминалата година, водещото беше оцеляването на артистите и създаването на механизми за малко по-здравословна работна среда. 

Къде се объркаха нещата? Прочетете на следващата страница...

Деница Стефанова е повече момиче от града, отколкото журналист, въпреки че има 7-годишен опит зад гърба си в различни медии. Преди време решава да зареже професията и да започне да участва в нещата, които допреди само е отразявала с камера и микрофон или с диктофон и фотоапарат. Днес отново захваща познатите оръдия на труда плюс клавиатурата, за да ни покаже какво е научила от другата страна, да н...